I dagens udgave af Jyllands Posten kan man finde denne artikel, hvoraf det fremgår, at fabrikanten af dum- og popsmart partysprøjt, Cult, nu vil forsøge sig med, hvad de kalder en øl. Cults såkaldte øl ved navn ‘Kay-Sar’ (og heldigvis staver de det da i det mindste ikke med ‘j’) rammer butikkerne på mandag d. 24/01-11 og jeg vil gøre mit til, at skaffe mig et eksemplar samme dag og anmelde den samme aften.
Jeg kan allerede nu afsløre – næppe til læsernes store overraskelse – at jeg ikke har de store forventninger til produktet. Alene firmaet bag borger ikke for kvalitet. Der er tale om et firma, der alene er kendt for at have Sidney Lee som kunde, samt pornografisk markedsføring i det omfang ‘pornografisk markedsføring’ ikke omfatter at have Sidney Lee som kunde. Af artiklen fremgår det, at “Kay-Sar (udtales Kejser) er en øl af den lette mexicanske type.” Desuden citeres selskabets direktør, Brian Sørensen, for følgende: “… lige som i vores øvrige produkter er der koffein i vores øl. Det skal være slut med kedelige øl, og vi synes, at danskerne fortjener en eksklusiv og anderledes øl.”
Direktøren er åbenbart totalt uvidende om, at de danske bryggerier sendte 590 forskellige øl på markedet sidste år, nogle af dem af overordentlig høj kvalitet, således som indslaget her viser. På den måde at antyde, at vi mangler ‘eksklusive og anderledes øl’ i Danmark vidner kun om lige dele dumhed og uforskammethed over for de rigtig mange gode bryggerier derude. Når man oven i købet bruger ord som ‘eksklusiv og anderledes’ om en øl af ‘den lette (læs: tynde) mexicanske type’ er topmålet af uvidenhed da nået og forladt i en lodret linje opad.
Men det er vel hvad man må forvente af Sidney Lees faste leverandør af partysprøjt. Jeg skal gerne indrømme endnu engang, at jeg ikke har de store forventninger til Cults nye ølprodukt, men nærværende tirade er ment, dels som en ventil for min irritation over Cults formastelighed, dels som forsmag på min anmeldelse, som jeg højt og helligt lover vil blive så neutral som mulig, netop fordi jeg nu har fået de værste frustrationer ud.
Vel mødt d. 24!
Haha… Neutral?? As if… 😉
Uanset de mange gode danske øl, så er det jo en realitet at det danske ølsalg daler støt.
Jeg vil hilse det meget velkomment, hvis Cult kan lave en øl som de unge gider at drikke. Det vil absolut være godt for den danske ølkultur hvis flere lærer at drikke øl.
Der er jo ingen der tvinger os til at drikke øllen !!
Jeg kunne aldrig finde på at købe en Tuborg, groft sagt, og jeg kommer heller ikke til at at købe Cult øl.
Men at de laver en, det synes jeg er en rigtig god nyhed.
Tak for sjove, seriøse og konstruktive indput.
Jeg frygter virkelig, at de nye tynde ølprodukter trækker de resterende øls kvalitet ned. Hvis mange drikker Cult, vænnes endnu flere til, at øl skal smage af så lidt som overhovedet muligt (forudsat den er så tynd, som jeg forventer). Det er ikke måden at få ølsalget til at stige på, når prisen er dalende kvalitet.
Iøvrigt er det det samlede ølsalg, der falder. Kigger man på salget af special- og kvalitetsøl, er det jo stigende (mig bekendt) men det er et marked, der samtidig lider under, at der er mange om buddet.
Jeg synes man skulle tilstræbe endnu mere konsum af kvalitetsøl, frem for at redde de stores røv ved at sænke kvaliteten.