Løgismose er et gods på Sydfyn mellem Fåborg og Assens, hvor parret Lene og Sven Grønlykke i 1965 grundlagde et firma for fremmelse af gastronomi i Danmark. Historien er slet ikke uinteressant, og jeg glæder mig over hjemmesidens artikler, der ganske vist var tl;dr forud for dette indlæg – men netop dette viser firmaets forsatte ønske om ikke bare at kunne defineres ved en traktat på to sider … eller et enkelt scroll på musen må det vel være i vore dage.
Ved vilkårlige nedslag i de relativt lange tekster og gennemskimning hist og pist opfanger man ganske vist flere af tidens buzz-words. Men uden unødigt kække, dumsmarte, ungdommelighedsagtige slogans, flashende reklamer eller andet bralder, der gør rigtig mange hjemmesider rene hovedpinegeneratorer. Det hele er holdt simpelt og lødigt, og så gør det jo ikke noget, at man ind imellem må skræve over ord som ‘gennemsyrer’, ‘ihærdig’, ‘målrettet’ – ord, der ellers normalt sætter en brat stopper for den gode læseoplevelse.
Mange vil kende navnet fra Dansk Supermarkeds Netto-butikker. Her findes det som mærke på en række forskellige fødevarer. Mange af produkterne er økologiske, og både de og resten af produkterne er produceret efter parret Lene og Svens ønske om at gøre den gode fødevarekvalitet tilgængelig – også for mennesker uden en revnende pengepung … eller netbankkonto må det vel være i vore dage.
Og iblandt de mange Løgismoseprodukter kan man altså også finde øl. De er til at betale, omend typerne – og placeringen i supermarkederne – lander dem i kategorien ‘specialøl’. Den lave pris i kombination med den påståede kvalitet afspejler ganske fint Grønlykkeparrets ambitioner …
… såfremt øllene altså er ‘specielle’.
Ufiltreret er dette bryg i hvert fald. Så langt så godt. Farven er nydeligt orange som letfalmet bronze, med hvidt, klæbrigt skum. Duften lægger sig velbehageligt i det søde hjørne med en markant duft af alteabolcher.
Også smagen er fortrinsvis sød, men med en overraskende skarp bitterhed ved mandlerne. En antydning af kommen blander sig med gærresterne … og faktisk er det næsten lidt i overkanten. Prisen er i hvert fald mere lettilgængelig end bryggets karakter, og det var jo sådan set også meningen med Løgismose-konceptet.
Ud over en bitterhed, der er, om ikke ligefrem disharmonisk, så i hvert fald til en side, kan man fortsat nyde sødme af bergamotolie og syre af frisk grapefrugt. Uden at rage op i skyerne byder brygget på mere end blot et standardindtryk. Smagsoplevelsen er vel ud over det sædvanlige, og det til ikke alt for mange penge i en supermarkedskæde med 460 butikker over hele landet.
Mission udført – ser det ud til.