Som antydet har bryggeriet bag dagens øl ikke kunnet fastslås med sikkerhed. Jeg har dog hørt overbevisende argumenter, der peger i den retning, nemlig at Albanis logo skulle gå igen flere steder på Karlens-flaskerne, så indtil andet fremgår, så sætter jeg pengene på dem.
Ellers er Karlens-mærket den tyske discountvarekæde Lidls eget mærke, og så skulle man jo ellers tro, at alt var tabt, for det er ganske bestemt de lave priser, og ikke den høje kvalitet, Lidl er kendt for.
Men alligevel skal man ikke glemme, at discountvarekæden kommer fra Tyskland. Og i Tyskland brygger man som bekendt godt øl – bedre end i Danmark i hvert fald. Om det er det, der smitter af på Karlens, skal jeg ikke gøre mig klog på, men over vanlig discountsprøjtstandard er den så ganske sikkert.
Flasken, der er vist foroven, er iøvrigt ikke bryggeriets vanlige – eller etiketten er i hvert fald ikke. Etiketten er blevet lavet i anledning af to af mine nære venners bryllup, som jeg var til i weekenden – stort tillykke endnu engang til jer, Sune og Maja!
Jeg kan i skrivende stund konstatere, at jeg faktisk har mistet mine notater om nærværende øl, så det bliver en anmeldelse ud fra hukommelsen.
Farven er mørkorange, som man kender det fra Classic-typen. Smagen er mestendels bitter, men finder et fint leje, et godt stykke fra både vandig og harsk. Den ligger lunt i midterfeltet uden at genere, men også uden at gøre de store armbevægelser.
Selve bitterheden kan der dog ikke sættes en finger på. Det er en dejligt simpel pilsner, med en overraskende god smag. Den noget kraftige bitterhed gør den ikke til en velegnet tørstslukker – men det behøver øl heller ikke at være hver gang. Der er ingen ubehagelige bismagsoverraskelser, og det er alt i alt godt, at man har valgt en simpel smag, frem for at gøre en masse forsøg på at variere smagen, der risikerer at gøre den sur eller ubalanceret.
For Karlens er bestemt hverken sur eller ubalanceret, men bitter uden dikedarer. Bitterheden klinger kun langsomt af, så bitterheden også kan nydes et stykke tid efter at brygget er skyllet ned.
Jeg er tilbøjelig til at kalde denne øl, den bedste discountøl, jeg nogensinde har prøvet. Den er afgjort alle pengene værd til prisen, og den ligger vel i et leje på 2-3 kr. stykket. Øl af Karlens Classics kvalitet betaler man ikke sjældent både den dobbelte og tredobbelte pris for.
Opdatering d. 02/07-2012. Jeg har tilfældigvis erfaret, at det er Carlsberg, der står bag Karlens-brandet. Så kedeligt var svaret altså. Åbenbart er det Carlsberg, der i stedet for at levere discountøl til Fakta, nu leverer til Lidl i stedet. Jeg tvivler dog på, at der er deres egen Classic, der hældes på Karlens Classic-flaskerne, for så god var Tuborg Classic ikke. Men hin Tuborg Classic var jo faktisk også på fad, så måske skulle man prøve de to øl i en blindsmagning …
Det er et muligt fremtidigt projekt, og jeg tror allerede, jeg ved, hvordan jeg kan få det arrangeret.
Hej Kaj, jeg sad lige og lavede lidt research til vores næste udgivelse for netop at finde ud af hvem der producerer Karlens – så tak for svaret i hvert fald…
Men har du så fået lavet en blind-smagning? 🙂
Ikke endnu, desværre. Jeg havde faktisk glemt, at jeg havde lovet det.
Nu må vi se, hvornår det bliver.