Kajs Ølblog

"Hvad øllet mangler i bitterhed har bloggeren til overflod"

I syv sind …

På Politiken online kan man i dag læse, at Carlsberg er blevet tørlagt – hvad juleøl angår i hvert fald. Til dem, der ikke har abonnement på Politiken Online, og derfor ikke kan læse artiklen, kan jeg kort referere, at alle Carlsbergs sæsonøl fra den traditionelle snebajer til specialølsprodukterne fra Semper Ardens og Jacobsen er ganske og aldeles udsolgt. Carlsbergs produktion har ikke slået til.

Men hvad skal jeg nu mene om den sag. Jeg kunne selvfølgelig, som det galsindede menneske jeg er, starte med at krybe sammen i latterkramper for så bagefter at iføre mig klovnekostume, og tage bussen til Valby, hvor jeg ude foran bryggeriet kunne hoppe op og ned, mens jeg grinede hånligt og pegede fingre ad dem. Læserne vil vide, at jeg ikke er nogen stor fan af vort lands store, dominerende bryggerikonglomerater. Skadefryd er selvfølgelig ikke nogen god egenskab, men … lad os bare sige, at min skeptiske inklination mod store fusionsbryggerier og deres underlødige standardprodukter vejer tungere end mit ønske om at være et dydigt, rent og fuldkomment menneske.

Men! Og som John Cleese sagde i rollen som Mr. Hilter: “This is a big but!” Dette er et stort men! Det tegner jo samtidig et billede af en befolkning, der som forbrugere er håbløst forgiftet af falsk bevidsthed. En forbrugerskare, der nærmest nyder at søbe i Carlsbergs ordinære, ligegyldige standardsprøjt. Et dominerende konsumentsegment, der hylder middelmådighed og almindelighed, og fnyser ad kvalitet og særegenhed.

Så hvor meget jeg end kan gnide mig skadefro i hænderne over, at Carlsberg er tørlagt, og at deres dominans over dansk ølproduktion er midlertidigt knækket her i juletiden, så illustrerer dette jo samtidig Carlsbergs umådelige popularitet. Og det skærer jo lidt i julehjertet. Men det tænder selvfølgelig også et nok så lille kalenderlys af håb for, at folk finder erstatning hos andre leverandører, og med lidt held kunne det jo være … Oh f***! Who am I kidding … med MEGET stort svineheld kunne det jo være leverandører som Hornbeer, Indslev, Fur – ja, måske endda Skagen, folk ville ty til i stedet for Carlsberg. Håbet er lysegrønt som en normannsgran.

Men hvad end jeg ender med at mene om Carlsbergs tørlæggelse, og befolkningens patteri på deres laveste-fællesnævner-bryg, er én ting sikker: Hvad angår Politikens evner udi ortografien, er jeg mindre end ikke spor imponeret:

Politiken online 19/12-2013, http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/tjekmad/ECE2163281/alt-udsolgt-carlsberg-har-brygget-for-lidt-juleoel-i-aar/
Støt Kajs Ølblog/Hopswatch via Patreon!
Updated: 12. august 2015 — 08:34

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kajs Ølblog © 2014 Frontier Theme