Forleden skrev jeg om øllen ‘Cobra‘ fra Indien, som Lindas studiekammerat havde med i værtsgave forleden. Det var ikke den eneste øl, hun havde med. Hun medbragte også en Chili Lakrids Porter fra Raasted, “som jeg ikke [skulle] være sen til at indrømme, jeg [havde] en kende højere forventninger til” – som jeg med små emendationer skrev i det indlæg.
Der var imidlertid et eller andet ved brygget, der virkede bekendt. Det var ikke udseendet. De urbane, hipsterske farver, og det proaktive og dynamiske design var jeg ikke stødt på før. Bryggeriet kendte jeg, men kunne altså konstatere, at det havde lagt designstilen noget om – og så faldt tiøren. Raasteds Chili Lakrids Porter er nemlig slet ikke nogen ny øl. Den blev lanceret under sidste års Ølfestivalg i Kvickly, og dermed også anmeldt her på bloggen. Faktisk var det en af de øl, der scorede lavest karakter.Som porter er den en kæmpe skuffelse, da der kan findes flere standard industripilsnere, der smager fyldigere end den. Desuden smager den markant mere af lakrids og chili end af noget som helst andet – fx øl.
Der er simpelt hen tale om gammelt øl på nye flasker – ja, det er faktisk helt bibelsk så grundlæggende … forkert? Frækt? På den anden side, har bryggeriet jo også al’ ret til at shine designet op, når de får lyst til det. Jeg har lagt mærke til, at Chili Lakrids Porter ikke er det eneste bryg, der har fået turen. Alle Raasteds øl er blevet smarte i designet på den urbane måde (eller er det urbane i designet på den smarte måde? – Vi må have nogle livsstilseksperter på banen for at afgøre det spørgsmål) hvilket jeg egentlig synes er lidt ærgerligt. Fra første gang, jeg prøvede en Raasted øl har jeg været glad for det simple design, der ikke uelegant blev varieret på de forskellige etiketter. Det er så slut nu – nu er det kun farverne der varierer – og så er der ikke engang noget nyt øl i. Det er altså et skridt bagud for Raasted.