Kajs Ølblog

"Hvad øllet mangler i bitterhed har bloggeren til overflod"

Gå aldrig tilbage til en fuser.


Det er efterhånden ikke nogen nyhed længere, at Carlsberg vil relancere sit brand med den vildeste sindssygeste ultra-mega-giga-tera-hyper-super-ueber-total-opperen-reklamekampagne, bl.a. med virale reklamespots, et nyt slogan og – trut-trutterut – en ny flaske

En ny flaske i samme sci-fi-grønne farve som Ukrainske Obolon, og Cults Kay-Sar, begge øl, der glimrer (sidstnævnte svært mere end den første, indrømmet) ved deres udtalte mangel på interessanthed – og i øvrigt med logoet mejslet ind i flasken, så kun Carlsberg-øl kan sælges som Carlsberg-øl igen. Det er sikkert meget sundt for pantsystemet, at der nu kommer endnu flere forskellige typer flasker at holde styr på, og det vil garantere ikke belaste systemet mere, end det er i forvejen.

Men mest interessant er det, at jeg lissom synes, at vi har hørt den sang før … hvad var det nu for et bryggeri, der tilbage i 2004 forsøgte samme nummer, hvilket floppede totalt? Ladmigse ladmigse … Nårh jo! Carlsberg! De prøver simpelt hen igen, selv om de udmærket godt ved, det ikke nytter. Mage til mangel på fantasi skal man da til Folketingets oppositionspartier for at finde.

Hvorfor prøver Carlsberg det samme igen, nu hvor det floppede så fælt sidst? Jeg forstår det simpelt hen ikke! Hvorfor tror alle, Carlsberg, Cult, Budweiser, og alle de andre ligegyldige ølmærker, at de kan erobre markedet bare ved at lave deres brand om? Og hvorfor bliver de ved med at tro det?

Mærker Carlsberg en fiktiv ild brænde på jorden under dem, fordi Cult har sendt en tæt på udrikkelig øl på gaden? Mener de derfor, at de skal lave en overgearet kampagne, der matcher? Er det måske fordi de har brugt uendlige ressourcer på at udvikle (som det hedder) en ny ingrediens til deres – omstændighederne taget i betragtning (what with it being en stadardøl og alt det) – nogenlunde i orden øl, at de så for at få en eller anden ligevægt, jeg ikke kan se, til at passe ved at brænde lige så mange kroner af på reklamer?

Nej, jeg forstår det ikke! Kan nogen venligst forklare mig rationalet bag at relancere den måske mest generiske øl i Danmark, når bryggeriet i forvejen har tæt på uendeligt dårlige erfaringer med det? Indlæg og kommentarer modtages meget gerne – og skulle marketingafdelingen hos Carlsberg læse med – hvilket de er mere end velkommen til – kunne de måske også prøve at forklare sig.

Indtil da vil jeg undres.

Updated: 14. april 2018 — 18:53

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kajs Ølblog © 2014 Frontier Theme