– Endnu en grund til at blive republikaner
I anledning af det store Super Bowl-brag i USA i nat dansk tid, afslutter jeg nytårstemaet “Det tynde øl fra Fakta” med kædens faste, amerikanske øl, der tilmed er hovedsponsor for arrangementet, Budweiser – der også kalder sig “King of Beers” (mindre kan åbenbart ikke gøre det) fra det amerikanske bryggeri Anheuser-Busch.
Til dem, der ikke skulle vide det, har der i indtil flere menneskealdre været en konflikt mellem de forskellige Budweiser-producenter, navnlig nærværende producent, Anheuser-Busch og den tjekkiske producent Budejovicky Budvar. I marts 2009 tabte Anheuser-Busch en længe verserende retssag, der skulle have givet dem eneret på navnet “Budweiser” i EU. Dette fik de ikke, da Budejovicky Budvar havde brugt navnet i hvert fald fem år, før Anheuser-Busch krævede eneret på navnet.
Det er altså taberen i denne konflikt, der her anmeldes. Der verserer også en vittighed om Budweiser, der på engelsk er meget betegnende, for de fordomme, der findes om den: What is the resemblance between Budweiser and having sex in a canoe? Both is fucking close to water. Nu får vi se …
Farven er i hvert fald meget lys, og øllet bobler mere end det skummer. Duften af kedelig humle er ganske svag, og smagen er helt afgjort på den vandede side. Humlen er i det søde hjørne, og smages langt bedre end den lugtes, den formår endda at behage, uden at den dog ligefrem imponerer. Det ikke fuldstændig negative førstehåndsindtryk skæmmes dog af en syrligt-metallisk bismag, der minder mig om et eller andet …
Lad mig se …
- Lys farve med kedeligt skum,
- Tynd, nærmest vandig smag,
- Syrligt-metallisk bismag, der ikke gavner på nogen måde …
… ja, man skulle næsten tro, at den var brygget efter dansk forbillede.
En Budweiser kan mest af alt sammenlignes med gennemsnitlig dansk pilsnerøl – det er hverken værre eller bedre. Det bedste, der i øvrigt kan siges om brygget er, at den lunkne bundsjat, som jeg hældte i gabet direkte fra dåsen, godt en time efter at den var åbnet, faktisk ikke smagte spor ringe. Jeg genoplevede i et glimt den søde humle, der som allerede nævnt faktisk behager en kende.
Men til de af jer, der er blevet lokket af, at produktet er sponsor for Super Bowl og har købt stort ind af dem: Bare ærgerligt! Super Bowl bliver i hvert fald på een måde en tynd og kedelig oplevelse for jer. King of Beers? I så fald skipper jeg s’gu også kongehuset på den front.