Jeg har modtaget en venlig mail fra Bryggeri Skovlysts salgschef, hvori det uden omsvøb bekræftes, at der er præcis det samme bryg i Amager Juleøl og Jul i Helsingør. Sagen er dermed klar: Bryggeri Skovlyst videregiver helt bevidst urigtige oplysninger i deres markedsføring.
Når de skriver, at “Denne herlige juleøl er brygget i begrænset oplag og sælges kun i Kvickly varehusene på Amager” og de samtidig sælger identisk bryg under et andet navn i Helsingør, så passer det, der står på etiketten, simpelt hen ikke. Der er i mine øjne en helt bevidst videregivelse af urigtige oplysninger i markedsføringsøjemed, der skal gøre brygget mere attraktivt, idet det skal fremstå mere unikt, end det egentlig er.
Jeg er i samarbejde med foreningen Aktive Forbrugere gået ind i sagen, samtidig med at jeg har underrettet pressen. Jeg tager den lige så stille herfra, og så må vi se, hvad det fører med sig. Prøvesmagningen er selvfølgelig aflyst. Der er ingen grund til at prøve efter, om identisk bryg smager ens, og at det netop er identiske bryg har vi nu som bekendt fra hestens mund.
Jeg vil ikke for nuværende anbefale eller opfordre til sanktioner mod brygget eller bryggeriet i form af boykot eller andet i den retning. Det er bruddet på rimelig markedsføring trods alt ikke grelt nok til. Men at bryggeriet helt bevidst vildleder skal selvfølgelig frem. I denne sag mener jeg, at blot det, at det kommer for en dag, at bryggeriet vildleder, bærer straf nok i sig selv.
Hvis læserne er uenige kan de selvfølgelig lade være med at købe Skovlysts bryg. Det gør jeg for så vidt for det meste også selv, men det er mere, fordi jeg ikke synes det er sådan … med salig Kim Schumachers ord “WHAW, rigtig fantastisk”.